۸ رایحه ی خوش که طبق تحقیقات شما را شادتر می‌کند

۸ رایحه ی خوش که طبق تحقیقات شما را شادتر می‌کند

۸ رایحه ی خوش که طبق تحقیقات شما را شادتر می‌کند.

_ بوی کاج
محققان دریافتند که افسردگی و اضطراب در روزهایی که شما به پیاده روی در جنگلی پر از درخت کاج می‌پردازید، کمتر می‌شود.

_ مرکبات
بوی میوه‌های سرشار از ویتامین C انرژی و هشیاری را بالا می‌برد و تحقیقات نشان می‌دهد که به خصوص عطر لیمو می‌تواند استرس را کاهش دهد و تاثیر مثبتی روی افراد بگذارد. به لطف ۵۰ سال تبلیغات و بازاریابی برای پاک کننده‌های خانگی همچون مایع ظرفشویی ما تمایل داریم تا بوی خوش مرکبات را به تمیزی و احساس خوب ارتباط دهیم.

_ضد افتاب
عطر ضدافتاب ریشه در ارتباط دادن آن با دوران تعطیلات بدون استرس دارد

_بوی علف تازه زده شده
محققان استرالیایی متوجه شده‌اند که یک ماده شیمیایی که بوسیله چمن تازه زده شده آزاد می‌شود و باعث می‌شود تا مردم آرامتر شوند و حتی احساس شادی و لذت کنند.

_ اسطوخودوس و مریم بنا به مستندات مختلف دارای اثرات آرامش بخش و حتی کاهش بیخوابی و افسردگی است و یاسمن نیز باعث تقویت روحیه می‌شود.

_رزماری
این عطر خوشبو قدرت مغز را تقویت می‌کند

_ نعناع
مطالعات نشان داده که ورزشکارانی که نعناع را بود کرده‌اند عملکرد بهتر و تنفس بهتر داشتند. آیا می‌دانستید که ژاپنی‌ها از سالها پیش برای افزایش راندمان کارگرانشان عطر نعناع را در محیط کار اسپری می‌کنند؟

_بوی پودر بچه
اگر بوی پودر بچه را دوست دارید ممکن است این یک واکنش نوستالژیک باشد. کارشناسان می‌گویند بوی پودر کودک ما را به یاد امنیت و آرامش دوران کودکی می‌اندازد و برای والدین بزرگسال یادآور دوران کودکی فرزندشان است و حس خوشبختی و خاطرات خوب را به آنها یادآوری می‌کند.

نکاتی در مورد علت شادی با بوی خوش:

بوی خوش و خاطرات خوب همیشه با همدیگر همراه هستند. بسیاری از بوهای خوش که تاثیر روحی و جسمی بر افراد می‌گذارند بستگی به فرهنگ و موقعیت جغرافیایی آنها دارد، مثل بوی خوش زعفران که برای ایرانیها یادآور غذاهای حاوی این ادویه و مناسبتهایی است که این غذاها در آن پخته می‌شود یا بوی عود و انواع بخورهای معطر که در کشورهایی مثل هند و پاکستان پرطرفدار است اما در بسیاری از نقاط جهان کسی به این بوها علاقه‌ای ندارد و یا بوی انواع غذاها که برای همه مردم دنیا یادآور خاطرات کودکی و روزهای مهمانی است.

در اصل نقش بو در زندگی انسان بیشتر یک نوع خاطره پردازی است طوری که بوهایی که مربوط به خاطرات خوب است به آنها حس شادی و خوشبختی می‌دهد. بسیاری از محققین از این موضوع برای یادآوری خاطرات و بهبود عملکرد مغز افراد مبتلا به آلزایمر و زوال عقل استفاده می‌کنند. البته این موضوع جدای از مساله رایحه درمانی و آثار و خواص انواع عطرها و اسانسها بر روی انسان است.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز منبع: ریدرز دایجست

بستن منو
×
×

سبد خرید