مهارت تاب آوری چیست؟

مهارت تاب آوری چیست؟

مهارت تاب آوری چیست؟

ﺗﺎﺏ آوری ظرفیت گذشتن از دشواری پایدار و ترمیم خویشتن است.
این ظرفیت می‌تواند به فرد کمک کند پیروزمندانه از رویدادهای ناگوار زندگی بگذرد و با وجود قرار گرفتن در معرض تنش های شدید، شایستگی های اجتماعی، تحصیلی و شغلی خود را ارتقاء ببخشد و متمایز شود.

ویژگی های افراد تاب آور چیست؟

۱ – احساس ارزشمندی:
پذیرفتن خود به عنوان فردی ارزشمند، احترام قائل شدن برای خود و توانایی های خود، سعی در شناخت نقاط مثبت خود و پرورش دادن آنها و از طرف دیگر شناخت نقاط ضعف و کتمان نکردن آنها.

۲ – مهارت حل مسئله:
افراد تاب آور ذهنیتی تحلیلی – انتقادی نسبت به توانایی های خود و شرایط موجود دارند، در مقابل شرایط مختلف انعطاف پذیرند و توانایی شگفت انگیزی در پیدا کردن راه حل های مختلف درباره یک موقعیت یا مسئله خاص دارند.

۳ – مهارت های اجتماعی:
افراد تاب آور مهارتهای ارتباط با دیگران را خیلی خوب آموخته اند.
آنها می‌توانند در شرایط سخت هم شوخ طبعی خودشان را حفظ کنند، با دیگران صمیمی شوند و در مواقع بحرانی از حمایت اجتماعی دیگران بهره ببرند، ضمن اینکه می توانند سنگ صبور خوبی باشند.

۴ – خوش بینی:
اعتقاد راسخ به این که آینده می‌تواند بهتر باشد و احساس امید و هدفمندی، از ویژگی‌های دیگر افراد تاب آور است.
این افراد باور دارند که می‌توانند زندگی و آینده خود را کنترل کنند.

۵ – همدلی:
افراد تاب آور توانایی برقراری رابطه توأم با احترام متقابل با دیگران را نیز دارند.

 

 

 

در برخورد با هر شرايط نامطلوبي در زندگي پنج انتخاب داريم:

1. كماكان قرباني شرايط بمانيم.
2. شرايط را تغيير دهيم.
3. نگاهمان را به شرايط تغيير دهيم.
4. شرايط را بپذيريم.
5. شرايط را متوقف كنيم.

مثلا اگر هنگامي با دوست يا همكارتان صحبت مي كنيد كه دائما حرفهاي نااميد كننده و منفي مي زند و نه تنها از معاشرت با او لذت نمي بريد بلكه تمام انرژيتان هم تخليه مي شود، مي توانيد:

1. كماكان به آن روند ادامه دهيد و اذيت شويد.
2. صحبت كنيد ولي موضوعش را تغيير دهيد تا اذيتتان نكند.
3. صحبت كنيد ولي نگاهتان اينطور باشد كه مثلا دارم اجازه مي دهم او انرژي اش را تخليه كند. دارم كمكش مي كنم.
4. بپذيريد همين كه هست. خودتان را اذيت نكنيد و مانند يك ناظر بدون دخالت احساسات به حرفهايش گوش كنيد.
5. رابطه را قطع نماييد.

يادتان باشد هيچوقت مجبور نيستيد كاري را انجام دهيد و هميشه كاري كه در لحظه مي كنيد در واقع انتخاب شما از يكي از اين پنج انتخاب بوده است. هميشه انتخاب اقدامات و احساساتتان با شماست. پس دقت کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

 

 

————————————————————

هر کسی که قدم به زندگی شما می گذارد، یک معلم است؛
حتی اگر شما را عصبی کند باز هم درسی به شما آموخته است، زیرا محدودیتهای شما را نشانتان داده است. پس آگاهانه و با آرامش با اطرافيان رفتار كنيد و از تنش و درگيرى و بحث بپرهيزيد.

هرگز فکر نکنید که اگر فلان مرحله زندگی بگذرد، همه‌چیز درست می‌شود؛ از همه‌ چالش‌ها لذت ببرید. هنر زندگی، دوست داشتن مسیر زندگی است. خوشبختی در مسیر است، نه در مقصد!/

اندرو متیوس

 

 

 

✍️?

✅ شک نکن که از پسش برمی‌آیی!

می‌دانی چرا این زندگی به تو عطا شده است!زیرا کسی که زندگی تقسیم می‌کرد مطمئن بود که تو از پس مشکلات این زندگی برمی‌آیی . او از قدرت و توانایی تو برای عبور از دشواری‌ها و سختی‌های این زندگی مطمئن بود . به راستی وقتی صاحب هستی به اقتدار و توانمندی تو باور دارد چرا خودت نداشته باشی!؟
هروقت در زندگی مقابل مشکلات کم آوردی به خود بگو که:”من برای روبرو شدن و مبارزه با این مشکل انتخاب شده‌ام چرا که خالق هستی می‌دانست فقط من هستم که از پس این مشکل برمی‌آیم!”
بعد این باور با اطمینان کامل به سراغ این مشکل برو!
در حین مبارزه،از یک مرحله به مرحله بعد خواهی دید که مشکل از مقابل تو فرار می‌کند . آن لحظه همان نقطه‌ای است که باید لبخند بزنی و از خداوند به خاطر اینکه تو را برای فراری دادن این مشکل انتخاب کرد تشکر کنی!”

#دکتر_احمد_حلت

 

 

 

…………………………………………………….

 

✨ عقاب در طوفان
” به جای آن که بر خلاف جریان حرکت کنم در مسیر آن پیش می روم ”

? آیا میدانید عقاب قبل از اینکه طوفان آغاز
شود. از وقوع آن اطلاع دارد؟
عقاب ها به بالاترین نقطه آسمان پرواز می کنند و منتظر می مانند تا باد شروع به وزیدن کند.

? وقتی طوفان آغاز شد، بال های خود را طوری باز می کند که باد زیر آن بوزد و او را تا بالای هوای طوفانی ببرد، وقتی از شدت طوفان کاسته شد، عقاب بر فراز از آن اوج گیرد.

? عقاب از طوفان فرار نمی کند، بلکه خیلی ساده از آن استفاده می کند تا او را به بالاترین نقاط آسمان ببرد. عقاب بر فراز بادها بادهایی پرواز می کند که توفان را با خود آورده اند.

? هنگاهی که طوفان زندگی نیز به سراغ ما می آید- و همه ما تجربه آن را داریم-
می توانیم با اتکا و اعتقاد به خداوند بر فراز آن به پرواز درآیم. طوفان ها نباید بر ما غلبه کنند ما باید اجازه بدهیم قدرت خداوند ما را به اوج برساند.

? خداوند قادر است هوای طوفان‌زا را طوری هدایت کند که غم‌ها و غصه‌ها، خطاها و شکست‌ها و ناامیدی ها به زندگی ما بیایند و بعد به ما قدرت بدهد تا بر فراز این طوفان ها اوج بگیریم.

? به یاد داشته باشید این بار زندگی نیست که ما را پایین می کشاند، چگونه اداره کردن زندگی است که باعث سقوط ما می شود.

بستن منو
×
×

سبد خرید